Sporządzenie listy płac
W prostym ujęciu lista płac jest rodzajem dokumentu, który stanowi podstawę do wykonania obliczeń wynagrodzeń, należnych pracownikowi, oraz pozwala na ich wypłacenie.
W polskim prawodawstwie nie ma zapisu, który zobowiązywałby pracodawców do sporządzania listy płac.
Większość z nich jednak decyduje się na stosowanie takich instrumentów ewidencji z uwagi na konieczność:
- obliczania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych,
- pobrania zaliczki z wynagrodzenia,
- wpłacania zaliczki do właściwego US,
- przesłania deklaracji pracownikowi bądź urzędowi.
Uwaga! : Zgodne z polskim ustawodawstwem pracodawca musi prowadzić w swoim przedsiębiorstwie ewidencję czasu pracy oraz wypłacanego wynagrodzenia pracownikom. Przez wzgląd na użyteczność z reguły wybierana jest lista płac.
Elementy składowe
Listę płac sporządza się na podstawie dokumentacji obliczeniowej i pomocniczej za dany okres. Zależnie od systemu płacowego oraz sposobu naliczania wynagrodzenia konieczne jest poświadczenie czasu przepracowanego, okresu absencji, czasu choroby, płatnego i niepłatnego urlopu, okresu opieki, nadgodzin, dyżurów, itp. Za dokumentację pomocniczą i rozliczeniową uznaje się między innymi:
- listy obecności z uwzględnieniem dni lub dni i godzin pracy (powinny uwzględniać podział przyczyn absencji);
- imienne karty pracy lub godzinowe zestawienia czasu pracy (w przypadku, gdy są stosowane przy obliczaniu wynagrodzeń);
- dokumenty poświadczające wykonywanie obowiązków oraz efekty pracy (np. raporty),
- poświadczenie nadgodzin z udokumentowaniem wykonania pracy,
- zwolnienie lekarskie – poświadczające chorobę pracownika lub konieczność opieki nad członkiem rodziny,
- wnioski i inne dokumenty potwierdzające odbycie urlopu wypoczynkowego, okolicznościowego, bezpłatnego, macierzyńskiego, wychowawczego,
- dokumenty właściwe dla świadczeń z ubezpieczeń społecznych,
- dokumenty potwierdzające rozliczenia premii,
- decyzje o nagrodach, odprawach, odszkodowaniach,
- dokumenty uprawniające do zastosowania przy wynagrodzeniu ulg.
Co oferujemy?
- Nasze biuro rachunkowe w ramach usług kadrowo-płacowych oferuje sporządzanie listy płac i prowadzenie ewidencji pracowników. Zapewniamy:
- rzetelne wypełnienie obowiązku pracodawcy w zakresie ewidencjonowania czasu pracy pracownika oraz naliczania wynagrodzenia,
- przygotowanie czytelnego i przejrzystego dokumentu do realizacji dalszych obowiązków pracodawcy (wypłacanie wynagrodzeń, naliczanie składek, rozliczenia z ZUS-em),
- przejrzysty wykaz liczby godzin przepracowanych i nieprzepracowanych przez pracowników,
- podstawę do rzetelnej oceny pracownika.